WCP - nawigacja i sterowanie

Strona główna - Fabuła - Zasady gry - Misje - Kody

Nawigacja w przestrzeni | Sterowanie statkiem

Jesteś gościem na tej stronie

Nawigacja w przestrzeni

Każda misja rozgrywa się w kilku bardzo oddalonych od siebie obszarach przestrzeni kosmicznej. Obszarom tym odpowiadają tzw. punkty nawigacyjne. Ponieważ każdą misję rozpoczynamy startując z bazy a kończymy powrotem do niej - jednym z punktów nawigacyjnych jest zawsze Midway Nav. Pozostałe punkty nazywają się Nav1, Nav2, itd.
Rozmieszczenie punktów nawigacyjnych a także wszystkich obiektów związanych z misją jest pokazywane na specjalnej mapie nawigacyjnej, dostępnej w dowolnym momencie wykonywania misji pod klawiszem [Ctrl-N]. Z kolei naciskanie klawisza [T] podczas oglądania mapy powoduje pojawianie się danych dotyczących kolejnych zaznaczonych na niej obiektów. Obowiązuje tu pewna symbolika związana z kolorami, stosowana zresztą także w wielu innych miejscach (np. na radarze): wrogie myśliwce i bombowce są oznaczone kolorem czerwonym, inne obiekty przeciwnika, np. wielkie działa i krążowniki - kolorem pomarańczowym, punktom nawigacyjnym odpowiada kolor żółty (z wyjątkiem białego koloru Midway Nav), naszym maszynom - niebieski.
Po dotarciu do kolejnego punku nawigacyjnego uzyskujemy możliwość sterowania i wykonujemy zadaną część misji. Przemieszczanie się pomiędzy punktami nawigacyjnymi, ze względu na ogromne odległości między nimi, następuje za pomocą przejścia do hiperprzestrzeni. Przejście takie jest jednak możliwe tylko wówczas, gdy w bieżącym Nav-ie nie ma już żadnego żywego przeciwnika. W takiej sytuacji u góry ekranu pojawia się napis AUTO oznaczający możliwość uruchomienia autopilota co jest równoznaczne z włączeniem hipernapędu i przemieszczeniem się do następnego Nav-u (robimy to naciskając klawisz [A]).
Uwaga. Nie należy włączać autopilota zbyt wcześnie, tzn. jeśli podstawowe cele misji dotyczące danego punktu nawigacyjnego nie zostały jeszcze spełnione. Takie przejście oznacza bowiem niepomyślne zakończenie misji, co w wielu przypadkach może spowodować koniec gry.
Nie należy także przesadzać w drugą stronę. Próba lotu do następnego punktu nawigacyjnego bez użycia hipernapędu (lot taki musiałby trwać bardzo długo) a nawet zbytnie zwlekanie z jego włączeniem może w konsekwencji doprowadzić do zniszczenia bazy Midway.

Sterowanie statkiem

W trakcie wykonywania misji lecimy statkiem wybranym przez komputer (aby polatać dowolnym statkiem, można skorzystać z symulatora umieszczonego w Rec Room). Może to być myśliwiec (np. Vampire) lub bombowiec (np. Devastator). Latanie myśliwcem jest sztuką łatwą, lekką i przyjemną w porównaniu do latania bombowcem. Ten ostatni bowiem, choć najczęściej lepiej opancerzony i dysponujący większą ilością broni, jest niesamowicie ociężały (wielka bezwładność), mało zwrotny i dużo wolniejszy od myśliwców. Ale taka to już uroda bombowców...  Po tym krótkim wstępie przejdźmy do omówienia kolejnych elementów składających się na sterowanie statkiem.