Strona główna - Fabuła - Zasady gry - Misje - Kody
Nawigacja w przestrzeni | Sterowanie statkiem
Jesteś gościem na tej stronie
Każda misja rozgrywa się w kilku bardzo oddalonych od siebie obszarach przestrzeni kosmicznej. Obszarom tym odpowiadają tzw. punkty nawigacyjne. Ponieważ każdą misję rozpoczynamy startując z bazy a kończymy powrotem do niej - jednym z punktów nawigacyjnych jest zawsze Midway Nav. Pozostałe punkty nazywają się Nav1, Nav2, itd. | |
![]() |
Rozmieszczenie punktów nawigacyjnych a także wszystkich obiektów związanych z misją jest pokazywane na specjalnej mapie nawigacyjnej, dostępnej w dowolnym momencie wykonywania misji pod klawiszem [Ctrl-N]. Z kolei naciskanie klawisza [T] podczas oglądania mapy powoduje pojawianie się danych dotyczących kolejnych zaznaczonych na niej obiektów. Obowiązuje tu pewna symbolika związana z kolorami, stosowana zresztą także w wielu innych miejscach (np. na radarze): wrogie myśliwce i bombowce są oznaczone kolorem czerwonym, inne obiekty przeciwnika, np. wielkie działa i krążowniki - kolorem pomarańczowym, punktom nawigacyjnym odpowiada kolor żółty (z wyjątkiem białego koloru Midway Nav), naszym maszynom - niebieski. |
Po dotarciu do kolejnego punku nawigacyjnego uzyskujemy
możliwość sterowania i wykonujemy zadaną część misji.
Przemieszczanie się pomiędzy punktami nawigacyjnymi, ze względu na ogromne odległości
między nimi, następuje za pomocą przejścia do hiperprzestrzeni. Przejście takie jest
jednak możliwe tylko wówczas, gdy w bieżącym Nav-ie nie ma już żadnego żywego
przeciwnika. W takiej sytuacji u góry ekranu pojawia się napis AUTO
oznaczający możliwość uruchomienia autopilota co jest równoznaczne z włączeniem
hipernapędu i przemieszczeniem się do następnego Nav-u (robimy to naciskając klawisz [A]). Uwaga. Nie należy włączać autopilota zbyt wcześnie, tzn. jeśli podstawowe cele misji dotyczące danego punktu nawigacyjnego nie zostały jeszcze spełnione. Takie przejście oznacza bowiem niepomyślne zakończenie misji, co w wielu przypadkach może spowodować koniec gry. Nie należy także przesadzać w drugą stronę. Próba lotu do następnego punktu nawigacyjnego bez użycia hipernapędu (lot taki musiałby trwać bardzo długo) a nawet zbytnie zwlekanie z jego włączeniem może w konsekwencji doprowadzić do zniszczenia bazy Midway. |
W trakcie wykonywania misji lecimy statkiem wybranym przez komputer (aby polatać dowolnym statkiem, można skorzystać z symulatora umieszczonego w Rec Room). Może to być myśliwiec (np. Vampire) lub bombowiec (np. Devastator). Latanie myśliwcem jest sztuką łatwą, lekką i przyjemną w porównaniu do latania bombowcem. Ten ostatni bowiem, choć najczęściej lepiej opancerzony i dysponujący większą ilością broni, jest niesamowicie ociężały (wielka bezwładność), mało zwrotny i dużo wolniejszy od myśliwców. Ale taka to już uroda bombowców... Po tym krótkim wstępie przejdźmy do omówienia kolejnych elementów składających się na sterowanie statkiem.
czas, który upłynął od początku bieżącej misji (Timer),
ustawioną prędkość statku w km/s (SET), prędkość aktualną (KPS),
indykator namierzenia naszego statku przez torpedę (LOCK), celownik (niebieskie
kółko), indykator osiągalności bieżącego celu pod względem zasięgu dla broni
podstawowej (czerwony kwadrat) i dla rakiet/torped (czerwone trójkąty), estymowany
kierunek celnego strzału (zielony romb) i ewentualna propozycja katapultowania się (EJECT).
Na pulpicie mamy od lewej: procentowy stopień uszkodzenia poszczególnych modułów
statku, symboliczny obrazek stanu statku i jego osłon (kolor zielony oznacza stan dobry,
kolor żółty - średnie uszkodzenia, kolor czerwony - bardzo poważne uszkodzenia),
pozostałą ilość paliwa do dopalacza (niebieski pasek), radar (centralne koło z
zaznaczonymi na czerwono statkami przeciwnika, na żółto lub pomarańczowo - innymi
wrogimi obiektami - np. krążownikami, na niebiesko - naszymi statkami, na biało - bazą
Midway, itd.), stan naładowania broni do strzału, odległość, identyfikację i stan
namierzonego obiektu, rodzaj używanych obecnie normalnych pocisków i, na koniec,
bieżący typ rakiet/torped. W lewym górnym rogu ekranu pojawiają się obrazy transmisji
z videofonu a w prawym górnym - obraz namierzonego obiektu.
Podstawowe zasady sterowania
Zaraz po rozpoczęciu misji znajdujemy się w Midway Nav. Najczęściej nie ma tu
jeszcze żadnych wrogich statków a więc mamy trochę czasu na dokonanie podstawowych
ustawień. Warto np. włączyć sprzężenie broni ([F]), ustawić odpowiedni do
niszczenia myśliwców rodzaj torped ([M]) i włączyć indykator uszkodzeń statku ([D]).
Oczywiście można także przypomnieć sobie cele misji
(Ctrl-O), lub obejrzeć mapę nawigacyjną (Ctrl-N). Tak
przygotowani przełączamy się na autopilota ([A]) i czekamy na przemieszczenie do
następnego punktu nawigacyjnego.
Od tej chwili dwa miejsca, na które najczęściej będziemy patrzeć to ekran radaru i
celownik. Pamiętajmy, że zarówno na radarze jak i w celowniku obowiązuje ściśle
ustalona symbolika związana z kolorami (patrz opis kabiny pilota). Zwracanie uwagi na
kolor w celowniku jest bardzo istotne ze względu na możliwość zestrzelenia swojego
statku (niebieski kolor). Tylko jeden obiekt może być w danej chwili celem. Jest on
zaznaczony na radarze krzyżykiem (pozostałym obiektom odpowiadają punkty) a w celowniku
odpowiada mu kwadratowa ramka i, jeśli jest w zasięgu broni podstawowej, zielony romb
oznaczający kierunek celnego strzału. Jeśli cel jest osiągalny dla rakiet/torped obok
kwadratowej ramki pojawia się dodatkowa ramka w kształcie zależnym od aktualnego typu
rakiet. Możemy przełączać cele używając klawisza [T] (Next Target).
Komputer przełącza cele automatycznie biorąc pod uwagę kierunek lotu naszego statku i
odległość poszczególnych obiektów. Jeśli z jakichś powodów komputer nie
przełączy celu na obiekt, który jest blisko przed nami - należy mu w tym 'pomóc'
naciskając klawisz [L] (Lock Target).
Aby strzelić celnie z broni podstawowej należy najpierw doprowadzić do umieszczenia w
obszarze celownika zielonego rombu - wskaźnik ten bowiem uwzględnia nie tylko
położenie celu ale także jego prędkość względem nas. Pokazywany przez zielony romb
kierunek jest zatem przybliżonym kierunkiem celnego strzału w danym momencie.
Aby strzelić celnie torpedą nie trzeba specjalnie ustawiać celownika. Wystarczy aby cel
znalazł się w zasięgu torped danego typu (dodatkowa ramka w celowniku).
Rakiety i torpedy dzielą się na trzy grupy pod względem przeznaczenia. Pierwsza grupa
służy do zestrzeliwania obiektów ruchomych (myśliwce, bombowce, pociski samo
sterujące), druga - do niszczenia dużych obiektów statycznych (działa, krążowniki),
trzecia jest połączeniem dwóch wcześniejszych. Nie ma sensu np. próbować wystrzelić
rakiety drugiego typu do myśliwca - rakieta po prostu nie zostanie odpalona. Ważne jest
zatem aby odpowiednio przełączać typ broni w trakcie akcji ([M]).
Podstawową rzeczą jest umiejętne korzystanie z dopalacza (klawisz [Tab]). Jest on
nieoceniony w walce. Używamy go bardzo często, szczególnie uciekając przed torpedami
lub zmasowanym atakiem oraz doganiając uciekające statki wroga. Pamiętajmy jednak, że
ilość paliwa do dopalacza jest ograniczona - kiedy się skończy - stajemy się bardzo
łatwym łupem dla przeciwnika (oczywiście bombowce zużywają paliwo o wiele szybciej
niż myśliwce). I jeszcze jedno.
Jeśli na ekranie pojawi się napis LOCK (oznaczający, że nasz statek został
namierzony przez torpedę) - należy włączyć dopalacz i uciekać wykonując gwałtowne
skręty tak długo aż napis LOCK zniknie (niezależnie od powodów jego
zniknięcia :-). Poza włączeniem dopalacza i gwałtownymi zmianami kierunku lotu można
równocześnie, w 1-2 sekundowych odstępach, wyrzucać 'wabie' na torpedy przeciwnika
(klawisz E). Umiejętne połączenie opisanych technik pozwala uniknąć ok.75 % trafień.
Stan naszego statku i jego osłon jak również stan bieżącego celu są pokazywane przy
pomocy koloru (zielony, żółty, czerwony) u dołu ekranu. Kiedy kolor wskaźnika naszego
statku zmieni się na żółty a tym bardziej na czerwony - może zapalić się napis EJECT
oznaczający propozycję katapultowania (Ctrl-E). Nie należy jednak tego robić jeśli
podstawowe cele misji nie zostały spełnione !
W trakcie akcji możemy się komunikować z innymi członkami załogi. Można np. wysłać
prośbę o zaatakowanie swojego bieżącego celu (Alt-A).
Po zapaleniu się napisu AUTO, jeśli wszystkie podstawowe cele misji dotyczące danego Nav-u zostały spełnione,
należy włączyć autopilota ([A]), co spowoduje przemieszczenie nas do kolejnego punktu
nawigacyjnego.